Turna ve Gayda-2




Berat Demirci, kitaba ismini veren bu denemesinde izlediği Braveheart filminin onun Anadolu’ya tutkun yüreğinde hissettirdiklerinden bahisle nefis bir film analizi yapar.

Filmin anlattıkları veya anlatamadıkları onun ilgisine girer. Onun için filmin en can alıcı noktası İskoçların gayda isimli bizim tuluma benzeyen müzik aletleridir.

Gayda çalıyor, gayda çıldırmış, gayda neyi var neyi yok ortaya döküyor; hüznü ve sevinci ve yiğitliği.

Yazarın aklına böyle güzel bir manzaranın olduğu İskoç memleketinde neden turnaların olmadığı sorusu düşüyor ve kendi muhayyilesinden turnaların olduğu bir Cesuryürek filmi kuruyor.



Allah’ın İskoç’u nerden bilsin gaydayla turnanın âvâzının hısımlığını. Ne vardı bir haber e-mail ederek(!) yardım isteyeydiniz de, himmet edip filmin uygun sahnelerinde turnalar uçuraydık. Mesela, sevgililerin şeb-i arusunun sabahında bir çift turna havalanarak düğünlerini kutlayaydı; İskoç derebeyleri Cesur Yürek’in başbuğluğunda birleştiğinde, gökte de bir şâh turnanın kılavuzluğunda bir bölük turna yek-âvâz öterek süzüleydi…

Sonra yazar çıkar sinema salonundan ağır ağır. Aklına bizim tulumun çıkardığı sesler gelir. Mırıldanmaya başlar. Bölük bölük turnalar geçer kendi gökyüzünden. Bu filmle ilgili bir şeyler karalamalıdır.

Üç yıl geçti ve nihayet yazdım. Ama turnanın sesi yazıya geçmiyor ki…

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Elia Kazan'ın Taşra İzlenimleri ve Yumurta

Hiçbir Gece (1989)